Archive

Aviation materials and tecnologes №S1, 2013

UDC: 620.22

Pages: 3-9

E.N. Kablov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Materials for «buran» spaceship – innovative solutions for formation of the sixth technological mode

Creation of the Soviet reusable spaceship «Buran» within the frame of «Energiya-Buran» program was the most large-scale project in the history of the domestic astronautics being the result of great efforts and the product of creative activity of a big team of the best scientists from Academy of Sciences of the USSR and branch institutes. In terms of the scale and also the political, scientific, technical, social and economics importance, this project can be favorably compared with implementation of the nuclear project, which in due time provided the status of a worldwide superstate to our country. The solution of the most challenging task – the development of essentially new highly effective materials and technologies was entrusted to employees of VIAM. Scientists of VIAM had successfully fulfilled all obligations – they developed more than 70 materials and technologies completely corresponded to specifications to use in «Buran» spaceship.

Keywords: теплозащитные материалы, гидрофобизаторы, материалы серии АТМ, углерод-углеродные композиционные материалы, реакционно-отверждаемые терморегулирующие эрозионностойкие покрытия, кварцевые волокна, материал ТЗМК-1700, heat-shielding materials, waterproofing compositions, АТМ materials, carbon-carbon composite materials, thermoregulating erosion-resistant reaction-cured coatings, quartz fibers, ТZМК-1700 material

Reference List

  1. Кондратьев Н.Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения: Избранные труды. М.: Экономика. 2002. 878 с.
  2. Глазьев С.Ю. Стратегия опережающего развития России в условиях глобального кризиса: Монография. М.: Экономика. 2010. 255 с.
  3. Каблов Е.Н. Тенденции и ориентиры инновационного развития России: Сборник научно-информационных материалов. М.: ВИАМ. 2013. 543 с.
  4. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.
  5. Грибков В.Н., Исайкин А.С., Щетанов Б.В., Уманцев Э.Л., Мукасеев А.А. Особенности механизма пар–жидкость–твердая фаза при росте нитевидных кристаллов тугоплавких соединений //Физика и химия обработки материалов. 1973. №3. С. 62–67.
  6. Грибков В.Н., Щетанов Б.В., Кондратенко А.В. Непрерывные волокна окиси алюминия: методы получения, свойства и применение в композиционных материалах /В сб.: Композиционные материалы. 1984. С. 66–79.
  7. Каблов Е.Н., Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А. Получение, структура и прочность волокон Al2O3 /Труды Международной конф. «Теория и практика технологий производства изделий из композиционных материалов и новых металлических сплавов». М. 2003. С. 194–196.
  8. Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А., Бабашов В.Г. Теплозащитные материалы //Российский химический журнал. 2010. Т. LIV. №1. С. 12–19.
  9. Солнцев Ст.С. Высокотемпературные композиционные материалы и покрытия на основе стекла и керамики для авиакосмической техники //Российский химический журнал. 2010. Т. LIV. №1. С. 25–33.
  10. Муханова Е.Е., Виноградова Л.М., Королев А.Я. Термоокислительная стойкость гидрофобных пленок на стекле /В сб.: Вопросы авиационной науки и техники. Сер. Авиационные материалы. М.: ВИАМ. 1985. №4. С. 74–78.
  11. Кондрашов Э.К., Кузьмин В.В., Минаков В.Т., Пономарева Е.А. Нетканые материалы на основе термостойких полимерных волокон и межплиточные уплотнения //Труды ВИАМ. 2013. №7. (электронный журнал).
  12. Донской А.А., Баритко Н.В. Кремнийорганические эластомерные теплозащитные материалы низкой плотности //Каучук и резина. 2003. №2. С. 35–41.
  13. Петрова А.П., Лукина Н.Ф. Применение клеев и герметиков в изделии «Буран» //Клеи. Герметики. Технологии. 2009. №1. С. 27‒32.
  14. Гофин М.Я. Жаростойкие и теплозащитные конструкции многоразовых аэрокосмических аппаратов: Монография. М. 2003. 671 с.
  15. Щетанов Б.В., Каблов Е.Н., Щеглова Т.М. Механизм формирования стабилизированной структуры в высокотермостойких поликристаллических волокнах системы Al2O3–SiO2, получаемых по золь-гель технологии /В сб. материалов 24-й Международной конф. «Композиционные материалы в промышленности». Ялта. 2004. С. 324–326.
  16. Грибков В.Н., Мизюрина Г.Т., Щетанов Б.В., Ляпин В.В. Возможности волокнистой тепловой защиты /Труды первой Международной авиакосмич. конф. «Человек–Земля–Космос». Т. 5. Материалы и технология производства авиакосмических систем. М.: Военная акад. им. Ф.Э. Дзержинского. 1995. С. 223–231.
  17. Железина Г.Ф., Зеленина И.В., Орлова Л.Г., Сидорова В.В., Платов П.К. Конструкционные органопластики для защиты от ударных и баллистических воздействий //Конверсия в машиностроении. 2008. №2. С. 56–58.
  18. Башилов А.С., Осин М.И. Применение наукоемких технологий в авиакосмической технике: Учеб. пособ. М.: МАТИ. 2004. 404 с.
  19. Щетанов Б.В., Балинова Ю.А., Люлюкина Г.Ю., Соловьева Е.П. Структура и свойства непрерывных поликристаллических волокон α-Al2O3 //Авиационные материалы и технологии. 2012. №1. С. 13–17.
  20. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  21. Мухаметов Р.Р., Ахмадиева К.Р., Чурсова Л.В., Коган Д.И. Новые полимерные связующие для перспективных методов изготовления конструкционных волокнистых ПКМ //Авиационные материалы и технологии. 2011. №2. С. 38–42.
  22. Тимошков П.Н., Коган Д.И. Современные технологии производства полимерных композиционных материалов нового поколения //Труды ВИАМ. 2013. № 4. (электронный журнал).
  23. Каблов Е.Н., Старцев О.В., Деев И.С., Никишин Е.Ф. Свойства полимерных композиционных материалов после воздействия открытого космоса на околоземных орбитах //Все материалы. Энциклопедический справочник. 2012. №10. С. 2–9.
  24. Каблов Е.Н., Оспенникова О.Г., Вершков А.В. Редкие металлы и редкоземельные элементы – материалы современных и будущих высоких технологий //Труды ВИАМ. 2013. №2. (электронный журнал).
  25. Каблов Е.Н., Петрушин Н.В., Светлов И.Л., Демонис И.М. Никелевые литейные жаропрочные сплавы нового поколения //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 36–52.
  26. Каблов Е.Н., Бондаренко Ю.А., Каблов Д.Е. Особенности структуры и жаропрочных свойств монокристаллов №001> высокорениевого никелевого жаропрочного сплава, полученного в условиях высокоградиентной направленной кристаллизации //Авиационные материалы и технологии. 2011. №4. С. 25–31.
  27. Каблов Е.Н. Литые лопатки газотурбинных двигателей. Сплавы, технологии, покрытия. 2-е изд. М.: Наука. 2006. 632 с.
  28. Каблов Е.Н., Оспенникова О.Г., Сидоров В.В., Ригин В.Е. Производство литых прутковых (шихтовых заготовок) из современных литейных высокожаропрочных никелевых сплавов /В сб.: Труды науч.-технич. конф. «Проблемы и перспективы развития металлургии и машиностроения с использованием завершенных фундаментальных исследований и НИОКР». Екатеринбург: УроРАН. 2011. Т. 1. С. 31–38.
  29. Каблов Е.Н., Светлов И.Л., Ефимочкин И.Ю. Высокотемпературные Nb–Si композиты //Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2011. №SP2. С. 164–173.
  30. Ночовная Н.А., Иванов В.И., Алексеев Е.Б., Кочетков А.С. Пути оптимизации эксплуатационных свойств сплавов на основе интерметаллидов титана //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 196–206.
  31. Каблов Е.Н., Гращенков Д.В., Исаева Н.В., Солнцев С.С. Перспективные высокотемпературные керамические композиционные материалы //Российский химический журнал. 2010. Т. LIV. №1. С. 20–24.
  32. Каблов Е.Н., Гращенков Д.В., Исаева Н.В., Солнцев С.С., Севастьянов В.Г. Высокотемпературные конструкционные композиционные материалы на основе стекла и керамики для перспективных изделий авиационной техники //Стекло и керамика. 2012. № 4. С. 7–11.
  33. Солнцев С.С., Гращенков Д.В., Исаева Н.В. Высокотемпературные композиционные материалы для перспективных изделий авиа- и машиностроения //Конверсия в машиностроении. 2004. №4. С. 60–64.

UDC: 669.055:669.295

Pages: 10-14

A.I. Khorev1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Fundamental and applied projects on titanium alloys and prospective areas of their development as applied to «Buran» spaceship

A complex of fundamental and applied research projects aimed at development of titanium alloys as well as their process engineering and technologies for production of aviation-, rocket- and space-purposed components by engineering plants was implemented. Theories of complex alloying, microalloying, thermal and thermomechanical treatments, textural strengthening, design of composite materials with outer and inside reinforcement with high-strength fibers, multilayered and cladded composite materials were created.

Keywords: титановые сплавы, комплексное легирование, микролегирование, термомеханическая обработка, текстурное упрочнение, titanium alloys, complex alloying, microalloying, thermomechanical treatment, textural strengthening

Reference List

  1. Хорев А.И. Комплексное легирование и термомеханическая обработка титановых сплавов: Учеб. пособ. М.: Машиностроение. 1979. 228 с.
  2. Хорев А.И. Современные методы повышения конструкционной прочности титановых сплавов: Учеб. пособ. М.: Воениздат. 1979. 256 с.
  3. Хорев А.И. Опыт применения титановых сплавов в народном хозяйстве. М.: ЦНИИТЭМС. 1977. 37 с.
  4. Хорев А.И., Хорев М.А. Титановые сплавы, их применение и перспективы развития //Материаловедение. 2005. №7. С. 25‒34.
  5. Хорев А.И. Создание теории термической обработки и текстурного упрочнения перспективных титановых сплавов //Материаловедение. 2009. №4. С. 28‒36.
  6. Хорев М.А. Структурно-фазовые состояния и надежность сварных соединений титановых сплавов.– М.: ВИАМ. 1991. 107 с.
  7. Хорев А.И. Создание теории комплексного легирования и микролегирования и разработка титановых сплавов //Материаловедение. 2009. №6. С. 30‒40.
  8. Хорев А.И. Механические свойства сварных соединений (α+β)- и β-титановых сплавов //Цветные металлы. 2006. №1. С. 77‒82.
  9. Хорев А.И. Основы теории термической, термомеханической обработки и текстурного упрочнения титановых сплавов //Цветные металлы. 2008. №9. С. 79‒85.
  10. Хорев А.И. Комплексное легирование и термическая обработка титановых сплавов //Сварочное производство. 2007. №6. С. 5‒10.
  11. Хорев А.И. Высокопрочный титановый сплав ВТ23 и его применение в перспективных сварных конструкциях //Сварочное производство. 2008. №9. С. 3‒8.
  12. Хорев А.И. Разработка конструкционных титановых сплавов для изготовления деталей узлов авиакосмической техники //Сварочное производство. 2009. №3. С. 13‒23.
  13. Хорев А.И. Комплексное легирование и микролегирование титановых сплавов //Сварочное производство. 2009. №6. С. 21‒30.
  14. Хорев А.И. Влияние комплексного легирования на механические свойства сварных соединений и основного металла (α+β)- и β-титановых сплавов //Технология машиностроения. 2007. №2. С. 29‒34.
  15. Хорев А.И. Основные направления создания высокопрочных и высоконадежных композиционных материалов на основе титана //Технология машиностроения. 2007. №5. С. 9‒16.
  16. Хорев А.И. Основы создания слоистых композиционных материалов из титановых сплавов //Технология машиностроения. 2007. №8. С. 5‒10.
  17. Хорев А.И. Теория и практика создания титановых сплавов для перспективных конструкций //Технология машиностроения. 2007. №12. С. 5‒13.
  18. Хорев А.И. Легирование и термическая обработка (α+β)-титановых сплавов высокой и сверхвысокой прочности //Технология машиностроения. 2009. №12. С. 5‒13.
  19. Хорев А.И. Легирование, термическая и термомеханическая обработка β-сплавов титана высокой прочности //Технология машиностроения. 2010. №1. С. 5‒14.
  20. Хорев А.И. Создание теории комплексного легирования и разработка титанового сплава ВТ23 универсального применения //Вестник машиностроения 2006. №9. С. 40‒46.
  21. Хорев А.И. Основы создания слоистых композиционных материалов из титановых сплавов //Вестник машиностроения. 2008. №5. С. 32‒36.
  22. Хорев А.И. Теоретические и практические основы получения сверхпрочных титановых сплавов //Вестник машиностроения. 2009. №9. С. 22‒29.
  23. Хорев А.И. Повышение конструкционной прочности термически и термомеханически упрочняемых титановых сплавов //Вестник машиностроения. 2010. №5. С. 26‒34.
  24. Хорев А.И. Теория легирования и термической обработки конструкционных (α+β)-титановых сплавов высокой и сверхвысокой прочности //Вестник машиностроения. 2010. №7. С. 32‒39.
  25. Хорев А.И. Теория легирования и термической обработки конструкционных β-сплавов титана высокой прочности //Вестник машиностроения. 2010. №8. С. 43‒50.
  26. Хорев А.И. Новые самолеты фирмы «Туполев» в российском небе //Титан. 2004. №1(14). С. 30‒32.
  27. Хорев А.И. Хорев М.А. Титановые сплавы: применение и перспективы развития //Титан. 2005. №1(16). С. 40‒53.
  28. Хорев А.И. Новый сплав ВТ23 и его сравнение с лучшими зарубежными сплавами //Титан. 2006. №1(18). С. 47‒52.
  29. Хорев А.И. Теория и практика создания современных конструкционных титановых сплавов //Титан. 2007. №2(21). С. 26‒38.
  30. Хорев А.И. Обеспечение высокой и сверхвысокой прочности титановых сплавов при ее стабильности //Технология машиностроения. 2011. №9. С. 5‒10.
  31. Хорев А.И. Научные основы достижения высокой и сверхвысокой конструкционной прочности свариваемых титановых сплавов //Сварочное производство. 2011. №9. С. 14‒26.
  32. Хорев А.И. Фундаментальные исследования легирования титановых сплавов редкоземельными металлами //Вестник машиностроения. 2011. №11. С. 17‒22.
  33. Хорев А.И. Фундаментальные и прикладные работы по термической и термомеханической обработке титановых сплавов //Вестник машиностроения. 2011. №11. С. 12‒17. 34. Белов С.П., Хорев А.И., Хорев М.А. Металловедение титана и его сплавов. М.: Металлургия. 1992. 352 с.
  34. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  35. Антипов В.В. Стратегия развития титановых, магниевых, бериллиевых и алюминиевых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 157‒167.
  36. Хорев А.И. Титановые сплавы для авиакосмической техники и перспектива их развития /В сб.: Авиационные материалы и технологии. Вып. «Перспективные алюминиевые, магниевые и титановые сплавы для авиакосмической техники». М.: ВИАМ. 2002. С. 11‒32.
  37. Хорев А.И., Ночовная Н.А., Яковлев А.Л. Микролегирование редкоземельными металлами титановых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 206‒212.
  38. Хорев А.И. Фундаментальные и прикладные работы по конструкционным титановым сплавам и перспективные направления их развития //Труды ВИАМ. 2013. №2. (электронный журнал).

UDC: 669.715

Pages: 15-18

O.A. Setyukov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

1201 aluminum alloy used in «Buran» reusable spaceship structures

Results of application of 1201 aluminum alloy in structures of «Energiya-Buran» reusable space system and features of the choice of the alloy caused by the design requirements are described. Mechanical properties of wrought semiproducts are presented for room, enhanced and cryogenic temperatures. References to the authors – researchers, designers and manufacturers participating in creation of «Buran» reusable spaceship are given.

Keywords: сплав 1201, свойства, применение, конструкция МКС «Буран», 1201 alloy, properties, application, «Buran» reusable spaceship

Reference List

  1. Алюминиевые сплавы. Промышленные деформированные, спеченные и литейные алюминиевые сплавы: Справочное руководство. М.: Металлургия. 1972. 552 с.
  2. Фридляндер И.Н. и др. Алюминиевые сплавы. Конструкционные сплавы. М.: Металлургия. 1968. Вып. 6. 456 с.
  3. Фридляндер И.Н. и др. Алюминиевые сплавы. Деформируемые сплавы. Вып. 3. М.: Машиностроение. 1964. С. 175–181.
  4. Фридляндер И.Н. Воспоминания о создании авиакосмической и атомной техники из алюминиевых сплавов. М.: Наука. 2005. С. 186–194; 200–202.
  5. Ракетно-космическая корпорация «Энергия» им. С.П. Королева: 1946–1996. Избранные материалы. Многоразовая космическая система «Энергия–Буран». М.: РКК «Энергия». 1996. 832 с.
  6. Антипов В.В., Колобнев Н.И., Хохлатова Л.Б. Развитие алюминийлитиевых сплавов и многоступенчатых режимов термической обработки //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 183–195.
  7. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  8. Антипов В.В. Стратегия развития титановых, магниевых, бериллиевых и алюминиевых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 157‒167.
  9. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.

UDC: 669.725

Pages: 19-29

V.S. Kaskov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Beryllium – a structural material for the reusable spaceship system

The following work bays were created at VIAM (VETC branch of VIAM): for machine work, heat treatment, galvanic treatment, non-destructive testing and Quality Control Department. About 400 pcs of beryllium disc frames with protection system were produced (10 sets). The low density (d=1850 kg/m
3) and high elasticity modulus (E=290 GPa) ensure an excellent value of specific elasticity modulus (E/d) of beryllium that is six times higher than that of steels, titanium and aluminum alloys. A specific feature of beryllium is its sufficient workability and comparatively low ductility, and toxicity under treatment. Investigation of beryllium materials workability included: tests of ductility under sheet forming and die forging, weldability by different welding technologies, study of brazing technology, corrosion resistance in different media, machinability at turning, milling, grinding and electric erosion cutting. All these tasks were solved successfully. No traces of corrosion on brake discs with a protection system were discovered after operation and environmental tests. The protection system allowed to eliminate entirely harmful emissions (beryllium aerosols) and to ensure material workability in a full-scale object that providing a decrease of brake weight by a factor of 2,5 (in comparison with steel brakes) and an improvement of their power characteristics.

Keywords: тормозные диски, плотность, модуль упругости, бериллий, коррозионная стойкость, оксид бериллия, механическая обработка, макронапряжение, дефектный слой, старение, окисная пленка, пассивация, соединения хрома, контактная коррозия, лакокрасочные покрытия, brake discs, density, elasticity modulus, beryllium, corrosion resistance, beryllium oxide, machining, macrostress, defective layer, ageing, oxide film, passivation, chromium compounds, contact corrosion, paint-and-lacquer coatings

Reference List

  1. Фридляндер И.Н., Яценко К.П. и др. Бериллий ‒ материал современной техники. М.: Металлургия. 1992. 128 с.
  2. Каськов В.С., Сигачева Л.Р., Трускова Т.А. Изучение окисления бериллия //Защита металлов. 1986. №5. С. 805‒806.
  3. Каськов В.С., Яценко К.П. и др. Повышение термодинамических свойств бериллия в окислительной среде. Киев: Наукова думка. 1987. С. 141‒144.
  4. Каськов В.С., Жирнов А.Д. Изготовление конструкционных изделий из бериллия в ВЭТЦ ВИАМ и их применение в различных отраслях науки и техники /В сб. Авиационные материалы и технологии. Вып. Бериллий ‒ конструкционный материал XXI века. М.: ВИАМ. 2000. С. 19‒22.
  5. Каськов В.С., Жирнов А.Д. и др. Антикоррозионная защита бериллиевых тормозов //Авиационная промышленность. 1991. №1. С. 17‒18.
  6. Солнцев С.С., Розененкова В.А., Миронова Н.А., Каськов В.С. Комплексная система защиты бериллия от окисления //Авиационные материалы и технологии. 2010. №1. С. 12‒16.
  7. Каськов В.С. Бериллий и материалы на его основе //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 222‒226.
  8. Машиностроение: Энциклопедия /Под ред. К.В. Фролова. Т. II-3. М.: Машиностроение. 2001. С. 626‒633.
  9. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  10. Антипов В.В. Стратегия развития титановых, магниевых, бериллиевых и алюминиевых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 157‒167.
  11. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.

UDC: 669.245

Pages: 30-32

B.S. Lomberg1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Couplings bolts and drive rods from ni-based superalloys for «Buran» reusable spaceship

Results of development of a technology for manufacturing couplings bolts and drive rods from Ni-based superalloys for «Buran» spaceship are described.

Keywords: высокожаропрочный сплав, прессование, термическая обработка, механические свойства, Ni-based superalloys, extrusion, heat treatment, mechanical properties

Reference List

  1. Ломберг Б.С., Моисеев С.А. Деформируемые жаропрочные стали и сплавы для новых и перспективных ГТД /В сб. Металлические материалы. М.: ОНТИ-ВИАМ. 1977. №1. С. 8–25.
  2. Галкина В.Г., Ломберг Б.С., Скляренко В.Г., Щербаков А.И. Разработка высокопрочного дискового сплава ЭП962 (ВЖ122) /В сб. Авиационные материалы. М.: ОНТИ-ВИАМ. 1982. №1. С. 9‒26.
  3. Ломберг Б.С. Жаропрочные деформируемые сплавы и материалы для дисков ГТД. Авиационные материалы на рубеже ХХ–ХХΙ веков. М.: 1994. С. 258–264.
  4. Ломберг Б.С., Галкина В.Г., Подольский М.С., Арбина В.П. Влияние термической обработки на структуру и свойства жаропрочного сплава ВЖ122 (ЭП962) //Авиационная промышленность. 1980. №7. С. 48–49.
  5. Ломберг Б.С., Галкина В.Г. Влияние микроструктуры на характеристики высокожаропрочного сплава ЭП962 //Авиационная промышленность. 1985. №4. С. 5–7.
  6. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. 7–17.
  7. Оспенникова О.Г. Стратегия развития жаропрочных сплавов и сталей специального назначения, защитных и теплозащитных покрытий //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 19–36.
  8. Ломберг Б.С., Овсепян С.В., Бакрадзе М.М., Мазалов И.С. Высокотемпературные жаропрочные никелевые сплавы для деталей газотурбинных двигателей //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 52–57.
  9. Ломберг Б.С., Овсепян С.В., Бакрадзе М.М. Особенности легирования и термической обработки жаропрочных никелевых сплавов для дисков газотурбинных двигателей нового поколения //Авиационные материалы и технологии. 2010. №2. С. 3–8.

UDC: 621.791.3

Pages: 33-34

V.S. Rylnikov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Some problems of brazing solved in the course of manufacture of «Buran» reusable spaceship

Short information on erection brazing of pipelines and structural honeycomb panels is given. The main materials and hard solders were chosen. Brazing technology was developed and the main characteristics of brazed pipelines and honeycombs are given.

Keywords: пайка, припои, паяные соединения, соединения трубопроводов, сотовые панели, монтажная пайка, brazing, hard solders, brazed joints, pipe joints, honeycomb panels, erection brazing

Reference List

  1. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.
  2. История авиационного материаловедения: ВИАМ – 75 лет поиска, творчества, открытий /Под общ. ред. Е.Н. Каблова. М.: Наука. 2007. 224 с.
  3. Припой на основе меди: пат. 2273556 Рос. Федерация.
  4. Припой ВПр16: а.с. 862484.
  5. Припой ВПр13: а.с 275695.
  6. Припой ВПр15 а.с 313631.
  7. Припой на основе никеля: пат. 2334606 Рос. Федерация.
  8. Пат. 24143 Рос. Федерация.
  9. Шалунов С.А., Гофин М.Я. Развитие технологии пайки сотовых панелей /Пайка в машиностроении: Всесоюзная научно-техническая конференция. Тольятти. 1991. С.13.
  10. Широких Д.П., Шалунов С.А. К вопросу несущей способности трехслойных паяных сотовых панелей из жаропрочных сплавов /Пайка в машиностроении: Всесоюзная научно-техническая конференция. Тольятти. 1991. С.14.
  11. Байчер Л.И., Шалунов С.А., Широких Д.П. Некоторые особенности пайки сотовых панелей из нержавеющих сталей и жаропрочных сплавов /Пайка в машиностроении: Всесоюзная научно-техническая конференция. Тольятти. 1991. С.16.
  12. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. 7–17.
  13. Оспенникова О.Г. Стратегия развития жаропрочных сплавов и сталей специального назначения, защитных и теплозащитных покрытий //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 19–36.

UDC: 620.197

Pages: 35-40

S.A. Karimova1, T.G. Pavlovskaya1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Development of corrosion protection methods for structures operating under space conditions

A special technique was developed, corrosion tests of metallic materials (aluminum alloys, titanium alloy, steels) were carried out and also corrosion efficiency of felt, heat-protective materials, rubbers, adhesives, lubricants and oils was studied as applied to the service conditions of «Buran» spaceship and to its structural features. Methods of corrosion protection using anode-oxide and galvanic coatings, lubricants and a technology for preparation of aluminum alloy surface prior to adhesion with Elastosil adhesive were developed.

Keywords: термоциклирование, неметаллические материалы, металлические материалы, клеи, анодно-оксидные покрытия, коррозионные испытания, низкотемпературные смазки, анаэробная композиция, temperature cycling, non-metallic materials, metallic materials, adhesives, anode-oxide coatings, corrosion tests, low-temperature lubricants, anaerobic composition

Reference List

  1. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. 7–17.
  2. Антипов В.В. Стратегия развития титановых, магниевых, бериллиевых и алюминиевых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 157‒167.
  3. Сплавы алюминиевые с медью и марганцем /В кн.: Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. М.: ВИАМ. 2011. С. 189‒208.
  4. Сплавы алюминия с магнием (магналии) свариваемые /В кн.: Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. М.: ВИАМ. 2011. С. 29‒32.
  5. Сплавы с алюминием, с медью и магнием (дуралюмины) конструкционные /В кн.: Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. М.: ВИАМ. 2011. С. 75‒80.
  6. Аверьянов Е.Е. Справочник по анодированию. М.: Машиностроение. 1988. С. 58‒60.
  7. Материал ВТНК. /В кн.: Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. М.: ВИАМ. 2011. С. 34.
  8. Петрова А.П., Лукина Н.Ф. Клеи и герметики в конструкции изделия Буран //Клеи. Герметики и технологии. 2009. №1. С. 27‒31.
  9. Топлива, смазочные материалы, технические жидкости. Ассортимент и применение: Справочник /Под ред. В.М. Школьникова. М.: Техинформ. 1999. С. 168, 172, 328, 331, 335.
  10. Братухин А.Т., Калачев Б.А., Садков В.В. и др. Технологии производства титановых самолетных конструкций. М.: Машиностроение. 1995. С. 25, 30, 55.
  11. Сплавы алюминия с магнием (магналии) свариваемые /В кн.: Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. М.: ВИАМ. 2011. С. 44‒54.
  12. Petrova A.P., Lukina N.F. Adhesives and Sealants Application in shuttle Buran structure //Polymer Science. D. 2009. V. 2. №3. Р. 166‒169.
  13. Антипов В.В., Сенаторова О.Г., Ткаченко Е.А., Вахромов Р.О. Алюминиевые деформируемые сплавы //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 167‒182.
  14. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.

UDC: 629.7.023.224

Pages: 41-50

B.V. Shchetanov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Tiles for external heat-protective coating for «Buran» reusable spaceship

The materials created in the laboratory «Fibers of refractory compounds, fibrous high temperature heat insulating and heat-protective materials» correspond to the requirements of technical specifications for «Buran» spaceship. Moreover, a number of complex tasks such as processing of whiskers and fibers of refractory compounds, techniques to create a rigid framework from inorganic high-temperature fibers sintered to each other in the places of their contact with the help a special bonding agent and a technology for production of fibrous heat-insulating material on their basis was solved in the course of the development of these materials. The article presents a comparative assessment of the main properties of heat-protective materials based on silicon nitride whiskers, quartz fibers and alumina fibers.

Keywords: волокнистый теплозащитный материал, нитевидные кристаллы карбида и нитрида кремния, поликристаллические волокна оксида алюминия, кварцевые волокна, теплозащитное покрытие, теплопроводность, термическая стабильность, температурный коэффициент линейного расширения, fibrous heat-protective material, silicon carbide and silicon nitride whiskers, polycrystalline alumina fibers, quartz fibers, heat protective coating, thermal conductivity, thermal stability, linear thermal expansion coefficient

Reference List

  1. Гофин М.Я. Жаростойкие и теплозащитные конструкции многоразовых аэрокосмических аппаратов. М.: ЗАО ТФ Мир. 2003. 671 с.
  2. Silicarensable surface insub. pat. 3.952.083 US; filed 26.12.1973.
  3. Leiser D.B., Smith M., Stewart D.A., Goldstein H.E. //Ceram. Eng. And Sci. Proco. 1983. №7–8. P. 551.
  4. McCormick M.J. //Advam. Ceram. Mater. 1988. V. 3. № 4. P. 317.
  5. Sears G.W. //Acta. Met. 1953. V.1. P. 457.
  6. Wagner R.S., Ellis W.C. //Appl. Phys. Letters. 1964. V. 4. P. 69.
  7. Wagner R.S., Ellis W.C. //Trans. Met. Soc AIME. 1965. V. 233. P. 1053.
  8. Грибков В.Н., Силаев В.А., Щетанов Б.В., Уманцев Э.Л., Исайкин А.С. Особенности механизма роста нитевидных кристаллов нитрида кремния //АН СССР Кристаллография. 1971. Т. 16. №5. С. 982–985.
  9. Грибков В.Н., Исайкин А.С., Щетанов Б.В., Уманцев Э.Л., Мукасеев А.А. Особенности механизма пар–жидкость–твердая фаза при росте нитевидных кристаллов тугоплавких соединений //АН СССР Физика и химия обработки материалов. 1973. №3. С. 62–67.
  10. Грибков В.Н., Щетанов Б.В., Кондратенко А.В. Непрерывные волокна окиси алюминия: методы получения, свойства и применение в композиционных материалах /В сб.: Композиционные материалы. 1984. С. 66–79.
  11. Каблов Е.Н., Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А. Получение, структура и прочность волокон Al2O3 /Труды Международной конф. «Теория и практика технологий производства изделий из композиционных материалов и новых металлических сплавов». М. 2003. С. 194–196.
  12. Фридрихсберг Д.А. Курс коллоидной химии. Л.: Химия. 1974. С. 146–155.
  13. Щетанов Б.В., Каблов Е.Н., Щеглова Т.М. Механизм формирования стабилизированной структуры в высокотермостойких поликристаллических волокнах системы Al2O3–SiO2, получаемых по золь-гель технологии /В сб. материалов 24-й Междуннародной конф. «Композиционные материалы в промышленности». Ялта. 2004. С. 324–326.
  14. Wen-Cheng W., Halloran J.W. Transformation Kinetics of Diphase Alumina-Silicate Gels //J. American Ceram. Soc. 1988. V. 71 (7). P. 581–587.
  15. Грибков В.Н., Мизюрина Г.Т., Щетанов Б.В., Ляпин В.В. Возможности волокнистой тепловой защиты /Труды первой Международной авиакосмич. конф. «Человек–Земля–Космос». Т. 5. Материалы и технология производства авиакосмических систем. М.: Военная акад. им. Ф.Э. Дзержинского. 1995. С. 223–231.
  16. Каблов Е.Н., Щетанов Б.В., Абузин Ю.А., Ивахненко Ю.А. Металлические и керамические композиционные материалы /В сб. материалов Международной науч.-практич. конф. «Современные технологии – ключевое звено в возрождении отечественного авиастроения». Т. 1. Казань. 2008. С. 181–188.
  17. Каблов Е.Н., Гращенков Д.В., Исаева Н.В., Солнцев С.С. Перспективные высокотемпературные керамические композиционные материалы //Журнал РХО им. Д.И. Менделеева. 2010. Т. LIV. №1. С. 20–24.
  18. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 г. //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  19. Гращенков Д.В., Щетанов Б.В., Тинякова Е.В., Щеглова Т.М. О возможности использования кварцевого волокна в качестве связующего при получении легковесного теплозащитного материала на основе волокон Al 2O 3 //Авиационные материалы и технологии. 2011. №4. С. 8–14.
  20. Щетанов Б.В., Балинова Ю.А., Люлюкина Г.Ю., Соловьева Е.П. Структура и свойства непрерывных поликристаллических волокон α-Al 2O 3 //Авиационные материалы и технологии. 2012. №1. С. 13–18.
  21. Каблов Е.Н., Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А., Балинова Ю.А. Перспективные армирующие высокотемпературные волокна для металлических и керамических композиционных материалов //Труды ВИАМ. 2013. №2.
  22. Каблов Е.Н., Чибиркин В.В., Вдовин С.М. Изготовление, свойства и применение теплоотводящих оснований из ММКМ Al–SiC в силовой электронике и преобразовательной технике //Авиационные материалы и технологии. 2012. №2. С. 20–22.
  23. Каблов Е.Н., Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А., Балинова Ю.А., Семенова Е.В. Волокна диоксида циркония для нового поколения материалов авиации и космоса /В сб. материалов 25-й Международной конф. «Композиционные материалы в промышленности». Ялта. 2005. С. 320–323.

UDC: 629.7.023.222

Pages: 51-55

E.K. Kondrashov1, V.V. Kyz’min1, V.T. Minakov1, E.A. Ponomareva1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Nonwoven materials based on heat-resistant polymer fibers and intertiled sealants

From the very beginning of the development of materials for thermal protection of the reusable spaceship, it was obvious that the silica fiber tiles could not be attached directly on the metal casing of the spaceship. That is why the damping substrates were required. In addition, a variety of materials, including heat-resistant inserts for protection of gaps between the covering tiles was needed. VIAM developed a number of non-woven materials from polymer fibers, which had all necessary properties, starting from the thermal stability and up to a high reliability of operation under space conditions. The paper describes the main properties of heat-resistant polymer fibers and physical and mechanical properties of ATM-15, ATM-16 and ATM-19 non-woven materials based on these fibers in initial state, after impregnation with waterproofing emulsion and after application of an additional erosion-resistant coating. As a result, ATM-16 and ATM-19 materials were marked as ATM-16PKP and ATM-19PKP respectively. Intertiled gaps were filled with inserts from fire resistant material (marked as MTU) to provide a monolithic surface of the heat-resistant layer. The article presents properties of ATM-16PKP and ATM-19PKP materials.

Keywords: температурный коэффициент расширения, демпфирующий материал, термостойкие волокна, иглопробивной материал, физико-механические свойства, гидрофобизация материалов, эрозионностойкое покрытие, межплиточные зазоры, thermal expansion coefficient, damping material, heat resistant fibers, needled felt, physical and mechanical properties, waterproofing of materials, erosion resistant coating, intertiled gaps

Reference List

  1. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  2. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.
  3. Тинякова Е.В., Гращенков Д.В. Теплоизоляционный материал на основе муллито-корундовых и кварцевых волокон //Авиационные материалы и технологии. 2012. №3. С. 43–47.
  4. Гофин М.Я. Жаростойкие и теплозащитные конструкции многоразовых космических аппаратов. М.: ЗАО ТФ Мир. 2003. 671 с.
  5. Авиационные материалы: Справочник в 12-ти томах. Т. 9. Теплозащитные, теплоизоляционные и композиционные материалы, высокотемпературные неметаллические покрытия. М.: ВИАМ. 2011. С. 31.
  6. Гусева А.И. Комплексные исследования теплофизических характеристик теплозащитно-теплоизоляционных материалов длительного и многоразового применения: Автореф. дис. к.т.н. М. 1981. С. 20.
  7. Иследование гибкой многоразовой теплозащиты: Обзор № 611. М.: ЦАГИ. 1982. С. 44–49.
  8. Усовершенствование свойств фетра АТМ-15 с целью повышения качества: Технич. отчет. М.: ВИАМ. 1984. С. 28.
  9. Масленников К.Н. Химические волокна: Словарь-справочник. М.: Химия. 1973. 192 с.
  10. Разработка фетра из синтетических волокон: Технический отчет. М. 1977. С. 45.
  11. Савенкова А.В., Тихонова И.В., Требукова Е.А. Тепломорозостойкие герметики /В сб.: Авиационные материалы на рубеже ХХ–ХХI веков: науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 1994. С. 432–439.
  12. Волокнистый войлок – конструкционный материал низкой плотности //Р.Ж. Машиностроение. М: ВИНИТИ. 1983. С. 168.
  13. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.

UDC: 678.747.2

Pages: 56-61

A.F. Rumyantsev1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Design of CFRP shutter of the effective load compartment for «Buran» reusable spaceship

Components of a skin material for the three-layer shutter of the effective load compartment were developed according to the requirements of the technical assignment. The skin is based on Elur 0,08P carbon tape and a fabric made from SVM organic threads. Complex researches of physical and mechanical properties of the combined skin (KMU-4e0,08+SVM) and frame (KMU-4e0,08) within the temperature range from -130 up to +160°С, assessment of an influence of humidity in combination with temperature cycling simulating the seasonal (±60°) and diurnal (±30°) variations in temperature, researches of bearing capacity of panels at compression, bending, shift and uniform tearing, and also studies of service life of the panel allowed one to confirm operability of KMU-4e0,08 carbon plastic as an external layer of the shutter skin in combination with «Organit» organic plastic based on SVM fibers (fabric of 5405/74 mark) as an intermediate layer and KMU-4e0,08 carbon plastic as the base material of frames, beams and splice plates. A technology for surface preparation of 0,38 mm thick skin prior to adhesion with PSP-1 honeycomb filler and heat-shielding tiles is developed. The production technology was developed and four sets of shutters were manufactured. Application of CFRP shutter allowed one to reduce weight by 640 kg as compared with an analogues metal construction.

Keywords: углепластик, органит, тиснение поверхности, несущая способность панелей, шпангоуты, балки, створка, CFRP, «Organit» organic plastic, surface stamping, bearing capacity of panels, frames, beams, shutter

Reference List

  1. Хорошилова И.П., Румянцев А.Ф., Капитонова Т.Р. и др. Конструкционные углепластики на основе углеродных лент и эпоксидных матриц //Авиационная промышленность. 1987. №4. С. 54–57.
  2. Хорошилова И.П., Румянцев А.Ф., Козлочкова Г.Г., Федькова Н.Н. и др. Комбинированные композиты и их компоненты на основе связующего ЭНФБ //Авиационная промышленность. 1987. №5. С. 57–59.
  3. Гуняев Г.М., Работнов Ю.Н., Румянцев А.Ф., Степанычев Е.Н. и др. Поливолокнистые композиционные материалы //Пластические массы. 1976. №9. С. 31–33.
  4. Румянцев А.Ф., Козлочкова Г.Г., Елкина А.Я. Гибридные композиты на основе тканых армирующих наполнителей, содержащие углеродные и стеклянные волокна /В сб. Авиационные материалы. М.: ОНТИ ВИАМ. 1986. С. 25–30.
  5. Работнов Ю.Н., Полилов А.Н., Румянцев А.Ф., Гуняев Г.М. и др. Гибридные композиты на основе углеродных и борных волокон /В сб. Авиационные материалы. М.: ОНТИ ВИАМ. 1986. С. 20–24.
  6. Румянцев А.Ф., Финогенов Г.С., Бузников Ю.Н., Андреева Т.Г., Осипов П.К. Влияние концентраторов напряжения на прочность углепластиков /В сб. Авиационные материалы. М.: ОНТИ ВИАМ. 1986. С. 45–49.
  7. Румянцев А.Ф. Углепластики /В кн.: Армированные пластики. Справочное пособие. М.: МАТИ. 1997. С. 245–263.
  8. Румянцев А.Ф., Стреляев В.С., Сачковская Л.Н., Байков В.М. Усталостная прочность конструкционного углепластика /В сб. Динамика, выносливость и надежность авиационных конструкций и систем. М.: МИИГА. 1983. 192 с.
  9. Гуняев Г.М., Румянцев А.Ф., Хорошилова И.П., Сорина Т.Г. Конструкционные углепластики /В сб. Авиационные материалы на рубеже ХХ–ХХI веков. М.: ВИАМ. 1994. С. 211–219.
  10. Румянцев А.Ф., Бузников Ю.Н., Файзрахманов Н.Г., Деев И.С. Технологические дефекты и их влияние на прочность углепластиков //Авиационная промышленность. 1987. №7. С. 51–53.
  11. Мурашов В.В., Гуняев Г.М., Румянцев А.Ф. Использование информативных параметров приборов неразрушающего контроля при диагностике физико-механических свойств углепластиков /В сб. Авиационные материалы и технологии. Вып. Полимерные композиционные материалы. М.: ВИАМ. 2002. С. 70–77.
  12. Перов Б.В., Гуняев Г.М., Румянцев А.Ф., Строганов Г.Б. Применение высокомодульных полимерных композиционных материалов в изделиях авиационной техники //Авиационная промышленность. 1982. №8. С. 77–80.
  13. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.
  14. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  15. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.
  16. Гуняев Г.М., Чурсова Л.В., Комарова О.А., Гуняева А.Г. Конструкционные углепластики, модифицированные наночастицами //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 277–286.

UDC: 678.747.2

Pages: 62-90

G.M. Gunyaev1, M.Ya. Gofin2

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru
[2] OAO TMZ,

Carbon-carbon composite materials

Carbon-carbon composite materials are a new class of structural materials intended for creation of thermally loaded airframe components of earth-to-orbit vehicles and hypersonic aircraft, gas turbine engines, nozzle parts of missiles, aircraft brakes, metallurgy-purposed tooling, etc. They have a unique ability to retain high strength and stiffness at temperatures up to 2500°С, and application of anti-oxidation and barrier coating systems provide their operability in oxidizing agents.

Keywords: углерод-углеродные композиционные материалы, Гравимол, Гравимол-В, жаропрочные материалы, теплонагруженные детали, антиокислительные покрытия, термоокислительная стойкость, барьерные покрытия, жаростойкие конструкции, жидкофазное боросилицирование, теплозащита, высокопрочные углеродные наполнители, карбонизованная матрица, молниестойкость, carbon-carbon composites, Gravimol, Gravimol-V, heat-resistant materials, thermally loaded components, anti-oxidation coatings, thermal-oxidation resistance, barrier coatings, heat-resistant structures, liquid-phase boron-siliconizing, thermal protection, high-strength carbon fillers, carbonized matrix, lightning stroke resistance

Reference List

  1. Бушуев Ю.Г. Углерод-углеродные композиционные материалы. М.: Металлургия. 1994.
  2. Каблов Е.Н., Гращенков Д.В., Исаева Н.В., Солнцев С.С. Перспективные высокотемпературные керамические композиционные материалы //Российский химический журнал. 2010. Т. LIV. №1. С. 20–24.
  3. Гуняев Г.М., Портной К.И. Композиционные материалы конструкционного назначения /В кн.: Справочник металлиста. Т. 2. М.: Машиностроение. 1976. С. 584–599.
  4. Гуняев Г.М., Чурсова Л.В., Комарова О.А., Гуняева А.Г. Конструкционные углепластики, модифицированные наночастицами //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 277–286.
  5. Дудар Э.Н. Многоразовые аэрокосмические летательные аппараты и системы – особенности полета и решаемые задачи //Вестник Российской академии естественных наук. Российская инженерная академия. 2011. №3. С. 95–101.
  6. Гофин М.Я. Жаростойкие и теплозащитные конструкции многоразовых аэрокосмических аппаратов. М.: ЗАО ТФ Мир. 2003. 671 с.
  7. Гуняев Г.М. Конструирование высокомодульных полимерных композитов. М.: Машиностроение. 1977. 160 с.
  8. Гуняев Г.М., Кривонос В.В., Румянцев А.Ф., Железина Г.Ф. Полимерные композиционные материалы в конструкциях летательных аппаратов //Конверсия в машиностроении. 2004. №4(65). C. 65–69.
  9. Мурашов В.В. Неразрушающий контроль заготовок и деталей из углерод-углеродного композиционного материала для многоразового космического корабля «Буран» //Труды ВИАМ. 2013. №4. (электронный научный журнал).
  10. Соколкин Ю.В., A.M. Вотинов и др. Технология и проектирование углерод-углеродных композитов и конструкций. М.: Наука. 1996. 239 с.
  11. Туманов А.Т., Гуняев Г.М., Перов Б.В., Тимофеева С.Д., Кудинс В.А., Соболев И.В., Мигунов В.П., Касаточкин А.В. Армированный углерод-углеродный материал /В сб. трудов конференции по нитевидным кристаллам ГИПХ. Редкино. 1975. С. 30–34.
  12. Гуняев Г.М., Сорина Т.Г. Термоустойчивость наполненных пластиков на основе фенолоальдегидных, полиэфирных и эпоксидных связующих /В кн.: Термоустойчивость пластиков конструкционного назначения. М.: Химия. 1980. 161 с.
  13. Гуняев Г.М., Перов Б.В., Кузнецова М.А., Кобец Л.П. Полимерные композиционные материалы, упрочненные углеродными волокнами //Авиационная промышленность. Приложение к журн. 1970. №3. С. 18–21.
  14. Гуняев Г.М., Соколова Н.Л., Поповкина Г.А. Пластики в авиационной технике. М.: ВИАМ. 1964. 23 с.
  15. Бутырин Г.М., Конокотин В.В. Пористая структура и газопроницаемость углерод-углеродной основы композита Гравимол на высокотемпературных стадиях технологического процесса //Новые огнеупоры. 2012. №5. С. 46–52.
  16. Гуняев Г.М., Митрофанова Е.А., Ярцев В.А., Сорина Т.Г., Соболевская Е.Г., Ларионов В.П., Агапов В.Г., Сергиевская И.М. Молниезащита высокомодульных полимерных композиционных материалов //Авиационная промышленность. 1985. №10. С. 44–48.
  17. Гуняев Г.М., Чурсова Л.В., Раскутин А.Е., Гуняева А.Г. Молниестойкость современных полимерных композитов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №2. С. 36–43.
  18. Гуняев Г.М., Митрофанова Е.А., Ярцев В.А., Сорина Т.Г., Соболевская Е.Г. Молниестойкость углепластиковых конструкций /В сб. Авиационные материалы на рубеже XX–XXI веков. М.: ВИАМ. 1994. С. 595–599.
  19. Бушуев В.М., Удинцев П.Г., Чунаев В.Ю., Ершова А.Н. Перспективы применения углеродных композиционных материалов в химическом аппаратостроении //Химическая промышленность. 2003. Т. 80. №3. С. 38–45.
  20. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.

UDC: 678.83

Pages: 91-93

G.F. Zhelezina1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Organic plastic 5t Organit for «Buran» reusable spaceship

5T Organit aramid-based organic plastic was developed for ventilation system of «Buran» reusable spaceship to provide structural stiffness, tightness and resistance to accident-caused damages of thin-walled air duct pipes.

Keywords: органопластик, арамидные волокна, полимерные композиты, космический самолет, organic plastic, aramid fibers, polymer composites, spaceship

Reference List

  1. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.
  2. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  3. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.
  4. Железина Г.Ф. Особенности разрушения органопластиков при ударных воздействиях //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 272–277.
  5. Железина Г.Ф., Соловьева Н.А., Орлова Л.Г., Войнов С.И. Баллистически стойкие арамидные слоисто-тканые композиты для авиационных конструкций //Все материалы. Энциклопедический справочник. Композиционные материалы. 2012. №12. С. 23–26.
  6. Mashinskaya G.P., Zhelezina G.F., Senatorova O.G. Laminated Fibrous Metal – Polymer Composites Soviet Advanced Composites Technology Series //Chapman & Hall. 1995. Р. 487–570.
  7. Машинская Г.П. Органопластики – итоги и проблемы /В сб. Авиационные материалы на рубеже ХХ–ХХI веков: Науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 1994. С. 219–228.
  8. Гуняев Г.М., Железина Г.Ф., Кривонос В.В., Румянцев А.Ф. Полимерные композиционные материалы в конструкциях летательных аппаратов /В сб.: Авиационные материалы и технологии. Вып. «Полимерные композиционные материалы». М.: ВИАМ. 2002. С. 12–20.

UDC: 629.7.023

Pages: 94-124

St.S. Solntsev1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Erosionand moisture resistant thermoregulating coatings for thermal protection system of «Buran» reusable spaceship

External surfaces of «Buran» spaceship had to be covered with special thermal protective materials. In their turn, these materials also needed a reliable protection against erosion and moisture. A number of works carried out at VIAM allowed to develop such coatings and a technology for their application, including application between flights of the spaceship.

Keywords: покрытие, эрозионностойкое, влагозащитное, терморегулирующее, реакционноотверждаемое, теплозащита, стекло, кварцевое, высококремнеземное, волокно, свойства, thermoregulating erosion- and moisture resistant reaction-cured coatings, thermal protection, glass, high-silica quartz fibers, properties

Reference List

  1. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  2. Солнцев Ст.С., Розененкова В.А., Миронова Н.А. Высокотемпературные стеклокерамические покрытия и композиционные материалы //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 359–368.
  3. Солнцев С.С., Розененкова В.А., Миронова Н.А., Гаврилов С.В. Теплозащитный материал с использованием оксидных армирующих наполнителей //Авиационные материалы и технологии. 2008. №4. С. 13–16.
  4. Solntsev S.S., Rosenenkova V.A., Mironova N.A., Gavrilov S.V. SiC–Si3N4–SiO2 high-temperature coatings for metal fiber sealing materials //Journal Springer Link–Glass and Ceramics. 2011. V. 68. №5. P. 194–197.
  5. Rosenenkova V.A., Mironova N.A., Solntsev S.S., Gavrilov S.V. Ceramic Coatings for Functionally Graded High-Temperature Heat-Shielding Materials //Journal Springer Link–Glass and Ceramics. 2013. V. 70. №1. P. 26–28.
  6. Ивахненко Ю.А., Бабашов В.Г., Зимичев А.М., Тинякова Е.В. Высокотемпературные теплоизоляционные и теплозащитные материалы на основе волокон тугоплавких соединений //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 380–385.
  7. Щетанов Б.В., Щеглова Т.М. Механизм образования стабилизированной структуры в волокнах системы Al2O3–SiO2 /В сб. 75 лет. Авиационные материалы. Избранные труды «ВИАМ» 1932–2007: Юбилейный науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 2007. С. 266–270.
  8. Каблов Е.Н., Мубояджян С.А. Жаростойкие и теплозащитные покрытия для лопаток турбины высокого давления перспективных ГТД //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 380–385.
  9. Каблов Е.Н., Солнцев С.С. Окситермосинтез – новый шаг к материалам для перспективной авиакосической техники /В сб. Авиационные материалы. Избранные труды «ВИАМ» 1932–2002: Юбилейный науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 2002. С. 131–137.
  10. Banas R., Gzowski E.R., Larsen W.T. Processing aspects of the Space Shuttle ofbitefs ceramic reusable surface insulation //Cer. Eng. & Sci. Proc. 1983. №7–8. v. 4. Р. 591–610.
  11. Larson H.K. аt al. Environmental testing for evolution of Space Shuttle thermal protection materials and systems /In: NASA TM X-2273. 1973. Р. 301–333.
  12. Freedon J.F. Coating development of Martin Marietta’s reusable surface insulation (MAR-SI) for Space Shuttle applications /In: 18-th National SAMPE symposium and exhibition «New-horizons in materials and processing». 1973. Р. 457–470.
  13. Garofalini S.H., Banas R., Creedon J. Development of high viscosity coatings for advanced Space Shuttle applications /In: 11-th National SAMPE technical conference. Boston. 1979. Р. 114–124.
  14. Reaction cured glass and glass coatings: рat. 4093771. US.
  15. Three-component ceramic coating for silica insulation: рat. 3955034 US.
  16. Goulard R.J. On catalytic recombination rates in hipersonic stagnation heat transfer //Jet Propulsion. 1958. v. 28. №11. Р. 737–745.
  17. Goldstein Н.В. аt al. Reaction cured borosilicate glass coatings for low-density fibrous insulation /In: Plenum Press. «Borate glasses. Structure, properties, application». N.-Y. 1978. Р. 623–634.
  18. Goulard R.J. On catalytic recombination rates in hipersonic stagnation heat transfer //Jet Propulsion. 1958. v. 28. №11. p. 734–745.
  19. Rakich J.V. Results of a flight experiment of the catalytic efficiency of the Space Shuttle heat shield /In: AIAA Paper. 1982. №944.
  20. Солнцев C.C. Защитные технологические покрытия и тугоплавкие эмали. М.: Машиностроение. 1984. 255 с.
  21. Берсенев А.Ю., Ряховская З.И., Семенова Е.В. и др. Высокоэффективные эрозионностойкие покрытия для теплозащитных материалов авиационно-космической техники /В Трудах первой Международной авиакосмической конф. «Человек–Земля–Космос». М.: Российская инженерная академия. 1995. Т. 5. С. 235–240.
  22. Шалин Р.Е., Солнцев С.С., Берсенев А.Ю. Исследование свойств покрытий плиточной теплозащиты для воздушно-космических летательных аппаратов /В Трудах первой Международной авиакосмической конф. «Человек–Земля–Космос». М.: Российская инженерная академия. 1995. Т. 5. С. 240–249.
  23. Солнцев С.С., Розененкова В.А., Исаева Н.В., Швагирева В.В. Применение стеклокерамических материалов и покрытий в авикосмической технике /В сб. Авиационные материалы. Избранные труды «ВИАМ» 1932–2002: Юбилейный науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 2002. С. 137–150.
  24. Многоразовый орбитальный корабль «Буран» /Под ред. Ю.Н. Семенова, Г.Е. Лозино-Лозинского. М.: Машиностроение. 1995. С. 108, 447.
  25. Jones R.W. Sol-gel preparation of ceramics and glasses //Metals and Materials. 1988. №12. p. 748–751.
  26. Livage J. Sol-gel processiong of metal oxides //Chemica Scripta. 1988. v. 28. p. 9–13.
  27. Sumio Sakka. Sol-gel glasses and their future applications //Trans. of the Indian Ceramic Society. 1987. v. 46(l). Jan-Fab. p. 1–11.
  28. Солнцев С.С. Окситермосинтез покрытий при движении летательного аппарата в атмосфере Земли //Авиакосмическая техника и технология. 2000. №4. С. 29–38.
  29. Kablov E., Minakov V., Solntsev S., Rosenenkova V., Shvets N. CIMTEC 2002 //Advanced inorganic structural fiber composites. 2002. V. 1. Р. 163–167.

UDC: 667.637:638.84:666.1:66.043.2

Pages: 125-130

N.S. Kitaeva1, E.E. Mukhanova1, I.S. Deev1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

High heat-resistant waterproofing coatings for heat-shielding material based on quartz fiber

The present paper gives an overview of the creation of waterproofing organosilicon compositions and developments in the field of primary and repeated waterproofing of elements of heat-resistant structure, the main component of which is the tiles based on superfine quartz fibers. Development of methods of waterproof treatment between flights is also emphasized. Operational efficiency of waterproofing compositions based on superfine quartz fiber (TZMK-10 and TZMK-25) is confirmed with positive results of post-flight control of waterproofing coatings of the heat-protective elements dismantled from the round-trip flight vehicles.

Keywords: гидрофобизирующие составы, высокотермостойкие водостойкие покрытия, силоксаны, силазаны, кварцевые волокна, волокнистый теплозащитный материал, waterproofing compositions, high heat-resistant water-resistant coatings, siloxanes, silazanes, quartz fibers, fibrous heat resistant material

Reference List

  1. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  2. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.
  3. История авиационного материаловедения. ВИАМ – 80 лет: годы и люди /Под общ. ред. акад. РАН, проф. Е.Н. Каблова. М.: ВИАМ. 2012. 520 с.
  4. Многоразовый орбитальный корабль «Буран» /Под ред. Ю.П. Семенова, Г.Е. Лозино-Лозинского и др. М.: Машиностроение. 1995. 448 с.
  5. Гофин М.Я. Жаростойкие конструкции многоразовых аэрокосмических аппаратов. ЗАО «ТФ «Мир». 2003. 671 с.
  6. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Е.Н. Каблова. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. 128 с.
  7. Щетанов Б.В., Ивахненко Ю.А., Бабашов В.Г. Теплозащитные материалы //Российский химический журнал. 2010. Т. LIV. №1. С. 12‒19.
  8. Соболевский М.В., Музовская О.А., Попелева Г.С. Свойства и области применения кремнийорганических продуктов. М.: Химия. 1975. С. 166–172.
  9. Хананашвили Л.М. Химия и технология элементоорганических мономеров и полимеров. М.: Химия. 1998. С. 492–496.
  10. Муханова Е.Е., Виноградова Л.М., Королев А.Я. Термоокислительная стойкость гидрофобных пленок на стекле /В сб.: Вопросы авиационной науки и техники. Сер. Авиационные материалы. М.: ВИАМ. 1985. №4. С. 74–78.
  11. Думанский А.В. Лиофильность дисперсных систем. Киев: Изд-во АН УССР. 1960. 212 с.
  12. Воронков М.Г., Ласская Е.А., Пащенко А.А. О природе связи водоотталкивающих кремнийорганических покрытий с поверхностью гидрофобизированных материалов //Журнал прикладной химии. 1965. Т. 38. №7. С. 1483–1487.
  13. Пащенко А.А., Воронков М.Г. Кремнеорганические защитные покрытия. Киев: Техника. 1969. 259 с.
  14. Пащенко А.А., Воронков М.Г., Михайленко Л.А. Гидрофобизация. Киев: Наукова думка. 1973. 238 с.
  15. Виноградова Л.М., Королев А.Я., Муханова Е.Е. Гидрофобные покрытия для пористых теплозащитных материалов //Техника воздушного флота. 1982. №4–5. С. 58–59.
  16. Фойгт И. Стабилизация синтетических полимеров против действия света и тепла. Л.: Химия. 1972. 542 с.
  17. Гладышев Г.П., Ершов Ю.А., Шустова О.А. Стабилизация термостойких полимеров. М.: Химия. 1979. 272 с.
  18. Critchley J.P., Knight G.J., Wright W.W. Heat-resistant polymers: technology useful materials //N.-Y. and L. Plenum press. 1983. V. XIV. 462 p.
  19. Островский В.В., Харитонов Н.П. Термостабилизация полиорганосилоксанов оксидами переходных металлов IV периода //Журнал прикладной химии. 1985. Т. 58. №10. С. 2386–2389.
  20. Папков В.С., Климов А.К., Лифшиц Н.Л., Жданов А.А., Слонимский Г.Л. Ингибированное окисление полидиметилсилоксана, содержащего церий //ВМС. 1984. Сер. А. Т. 26. №1. С. 176–181.
  21. Attachement system for silica tiles: рat. 4.338.368 US. filled 17.12.1980. Appl. №217336. рubl. 06.07.1982.
  22. Schomburg C., Dotts R.L., Tillian D.J. Moisture absorption characteristics of the orbiter thermal protection system and method used to prevent water ingestion //SAE Technical Paper Series. 1983. №8311117.
  23. Повреждение теплозащитного покрытия ВКС в 13-ом полете: Воздушно-космические аппараты //ЭИ ЦАГИ по материалам иностранной печати. Сер. Авиационная и ракетная техника. 1984. №1325. С. 5.

UDC: 621.792.053

Pages: 131-136

A.P. Petrova1, N.F. Lukina1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Adhesives for «Buran» reusable spaceship

A list of adhesive materials used in «Buran» spaceship structures, as well as their basic physical and mechanical properties and ways of application are given. Application fields of the mentioned materials are presented.

Keywords: изделие «Буран», клей, клей Эластосил, склеивание, подготовка поверхности под склеивание, «Buran» spaceship, adhesive, Elastosil adhesive, adhesion, surface preparation prior to adhesion

Reference List

  1. Лукина Н.Ф., Дементьева Л.А., Петрова А.П., Сереженков А.А. Конструкционные и термостойкие клеи //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 328‒335.
  2. Петрова А.П., Лукина Н.Ф. Применение клеев и герметиков в изделии «Буран» //Клеи. Герметики. Технологии. 2009. №1. С. 27‒32.
  3. Демонис И.М., Петрова А.П. Материалы ВИАМ в космической технике //Все материалы. Энциклопедический справочник. 2011. №6. С. 2‒9.
  4. Петрова А.П., Лукина Н.Ф., Дементьева Л.А., Тюменева Т.Ю., Авдонина И.А., Жадова Н.С. //Журнал РХО им. Д.И. Менделеева. 2010. ТL IV. №1. С. 46‒52.
  5. Гращенков, Д.В., Щетанов Б.В., Тинякова Е.В., Щеглова Т.М. О возможности использования кварцевого волокна в качестве связующего при получении легковесного теплозащитного материала на основе волокон AL2O3 //Авиационные материалы и технологии. 2011. №4. С. 8‒14.
  6. Каблов Е.Н., Гращенков, Д.В., Исаева Н.В., Солнцев С.С. Перспективные высокотемпературные керамические композиционные материалы //Журнал РХО им. Д.И. Менделеева. 2010. ТL IV. №1. С. 5‒11.
  7. Гращенков, Д.В., Балинова Ю.А., Тинякова Е.В. Керамические волокна оксида алюминия и материалы на их основе //Стекло и керамика. 2012. №4. С. 32‒35.
  8. Лукина Н.Ф., Дементьева Л.А., Петрова А.П., Сереженков А.А. Конструкционные и термостойкие клеи //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 328‒335.
  9. Петрова А.П., Донской А.А. Клеящие материалы. Герметики. С.-Пб.: НПО «Профессионал». 2008. 598 с.
  10. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  11. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.

UDC: 667.6

Pages: 137-141

E.K. Kondrashov1, V.A. Kuznetsova1, T.A. Lebedeva1, N.E. Malova1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Anticorrosive, thermoregulating, heatand moisture resistant paint-and-lacquer coatings for «Buran» spaceship

Test results of coatings of different purposes (anticorrosive, thermoregulating, sublimating and other coatings) based on epoxy resins, silicone resins and fluorcopolymeric film-forming substances were considered as applied to service conditions of «Buran» reusable spaceship.

Keywords: грунтовка, лак, антикоррозионные, терморегулирующие, термостойкие, сублимирующиеся, влагозащитные покрытия, primer, lacquer, thermoregulating corrosion-, moisture- and heat-resistant sublimating coatings

Reference List

  1. Лакокрасочные покрытия /В кн. История авиационного материаловедения: ВИАМ – 75 лет поиска, творчества, открытий; Под общ. ред. Е.Н. Каблова. М.: Наука. 2007. С. 152– 158.
  2. Новикова Т.А., Офицерова М.Г., Владимирский В.Н., Радецкая Э.М., Каримова С.А. Оценка эффективности защитных свойств лакокрасочных покрытий в условиях воздействия малоцикловых и усталостных нагружений и коррозионной среды /В сб. Авиационные материалы и технологии. Вып. Лакокрасочные материалы и покрытия. М.: ВИАМ. 2003. С. 89–93.
  3. Кондрашов Э.К. Лакокрасочные покрытия со специальными свойствами /В сб. Авиационные материалы. Избранные труды ВИАМ 1932–2002. Юбилейный науч.-технич. сб. М.: МИСИС‒ВИАМ. 2002. С. 339–344.
  4. Владимирский В.Н., Малова Н.Е., Семенова Л.В. Подготовка поверхности титановых сплавов и нержавеющих сталей перед нанесением кремнийорганических эмалей /В сб. Авиационные материалы и технологии. Вып. Лакокрасочные материалы и покрытия. М.: ВИАМ. 2003. С. 80–82.
  5. Кондрашов Э.К., Семенова Л.В. Термоокислительная стабильность ненаполненных и дисперсно-наполненных полимерных пленкообразующих /В сб. Авиационные материалы и технологии. Вып. Лакокрасочные материалы и покрытия. М.: ВИАМ. 2003. С. 36–41.
  6. Молотова В.А. Промышленное применение кремнийорганических лакокрасочных покрытий. М.: Химия. 1978. 112 с.
  7. Бейдер Э.Я., Донской А.А., Железина Г.Ф., Кондрашов Э.К., Сытый Ю.В., Сурнин Е.Г. //Российский химический журнал. 2008. Т. LII. №3. С. 30–44.
  8. Кондрашов Э.К., Семенова Л.В. Термостойкие лакокрасочные покрытия /В сб. 75 лет. Авиационные материалы. Избранные труды «ВИАМ» 1932–2007: Юбилейный науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 2007. С. 316–322.
  9. Кондрашов Э.К., Семенова Л.В., Кузнецова В.А., Лебедева Т.А. //Российский химический журнал. 2010. Т. LΙV. №1. С. 96–102.
  10. Семенова Л.В., Кондрашов Э.К. Модифицированный бромэпоксидный лак ВЛ-18 для защиты полимерных композиционных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2010. №1. С. 29–32.
  11. Семенова Л.В., Малова Н.Е., Кузнецова В.А., Пожога А.А. Лакокрасочные материалы и покрытия //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 315–327.
  12. Старцев О.В., Кротов А.С., Сенаторова О.Г., Аниховская Л.И., Антипов В.В., Гращенков Д.В. //Материаловедение. 2011. №12. С. 38–44.
  13. Кириллов В.Н., Старцев О.В., Ефимов В.А. Климатическая стойкость и повреждаемость полимерных композиционных материалов, проблемы и пути решения //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 412–423.
  14. Антипов В.В., Сенаторова О.Г., Лукина Н.Ф., Сидельников В.В., Шестов В.В. Слоистые металлополимерные композиционные материалы //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 226–230.
  15. Корнышева И.С., Волкова Е.Ф., Гончаренко Е.С., Мухина И.Ю. Перспективы применения магниевых и литейных алюминиевых сплавов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 212–222.
  16. Каблов Е.Н. Стратегические направления развития материалов и технологий их переработки на период до 2030 года //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 7–17.
  17. Гращенков Д.В., Чурсова Л.В. Стратегия развития композиционных и функциональных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 231–242.

UDC: 629.7.023.22

Pages: 142-151

E.V. Ivanov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Creation of antifriction and wear-resistant materials and coatings for «Buran»spaceship

A number of steels and alloys, such as VZHL16, VNS-5, VNS-17, VZH122, 95H18, 13H15N4AM3 and 07H16N6Sh were developed and selected for manufacture of friction components. These materials combine high wear resistance, hardness, strength, heat resistance and corrosion resistance. Chemical composition and manufacturing process of antifriction composite coating (Ta–Ag–VAP-2) workable in air and in vacuum at temperatures from -130 up to +300°C under specific loads up to 200 MPa were developed to provide service life up to 100 flights and reliability of friction units with the friction coefficient up to 0.2. Corrosion tests of samples coated with Ta–Ag–VAP-2 in salt spray chamber KST-3 with spraying a 5% NaCl solution at 35°C (5 minutes - spraying, 20 minutes - pause) showed that the antifriction composite coating does not corrode and does not cause corrosion of the substrate. An effect of radiation exposure (2,68 and 2,8 МGy) on antifriction properties of VAP-2 coating was investigated. The tests have shown that the strength and antifriction properties of VAP-2 coating remained practically unchanged upon the exposure under radiation.

Keywords: антифрикционное композиционное покрытие, износостойкость, фреттингостойкость, коэффициент трения, адгезионная прочность, несущая способность, коррозионная стойкость, наполнитель, режимы отверждения, antifriction composite coating, wear resistance, fretting resistance, friction coefficient, adhesion strength, load bearing capacity, corrosion resistance, filler, curing conditions

Reference List

  1. Крагельский И.В. Трение и износ. М.: Машгиз. 1962. 383 с.
  2. Стукач А.В., Башкарев А.Я., Букреев В.В. Технологические режимы формирования антифрикционных покрытий из композитов //Металлообработка. 2001. №4. С. 25–28.
  3. Сытар В.И., Стовпник А.В., Ранский А.П., Панасюк А.Г., Дудка А.Н. Разработка и исследование антифрикционных покрытий на основе ароматического полиамида фенилона, модифицированного комплексными соединениями гетероциклических тиоамидов //Вопросы химии и химической технологии. 2007. № С.
  4. Дегтярев М.Г., Поликарпов А.В. Антифрикционные покрытия с твердыми смазками при восстановлении деталей машин //Вестник Орловского государственного аграрного университета. 2010. Т. 22. №1. С. 9–10.
  5. Кудряшов А.Е., Левашов Е.А., Ветров Н.В., Шалькевич А.Б., Иванов Е.В., Солнцева И.С. Новый класс электроискровых покрытий для изделий из титановых сплавов, работающих в экстремальных условиях эксплуатации //Известия вузов. Порошковая металлургия и функциональные покрытия. 2008. №3. С. 34–45.
  6. Доспехи для «Бурана». Материалы и технологии ВИАМ для МКС «Энергия–Буран» /Под общ. ред. акад. РАН Каблова Е.Н. М.: Фонд «Наука и жизнь». 2013. С. 84–92.

UDC: 620.179:678.8

Pages: 152-157

V.V. Murashov1

[1] ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION MATERIALS, admin@viam.ru

Non-destructive testing of carbon-carbon composite semiproducts and parts for «Buran» reusable spaceship

The complete quality control of materials and components made from them is an obligatory requirement to define the reliability of reusable spaceships. Finished parts can be examined by the non-destructive methods only. Several methods were worked out to test carbon-carbon composite materials. One of them is the acoustic shadow test method, which is most effective for testing under production conditions. The other control methods (impedance technique, free oscillation technique) allow quality examination of parts in case of the one-side access to the tested object.

Keywords: многоразовый космический корабль, углерод-углеродный композиционный материал, высокотемпературные переделы, неразрушающий контроль, импедансный метод, метод свободных колебаний, теневой метод, пленочный имитатор дефектов, система ориентации преобразователей дефектоскопа, reusable spaceship, carbon-carbon composite material, high temperature processing, non-destructive testing, impedance technique, free oscillation technique, shadow method, film simulator of defects, orientation system of transformers of NDT unit

Reference List

  1. Дефектоскопия и диагностика полимерных композиционных материалов акустическими методами. В.В. Мурашов, А.Ф. Румянцев /В сб. «75 лет. Авиационные материалы. Избранные труды «ВИАМ» 1932‒2007»: Юбилейный науч.-технич. сб. М.: ВИАМ. 2007. С. 342‒347.
  2. Мурашов В.В., Манаева З.И. Акустические методы и средства неразрушающего контроля изделий из полимерных композиционных материалов и многослойных клееных конструкций //Авиационная промышленность. 1982. № 8. С. 61–66.
  3. Неразрушающий контроль: Справочник в 8 т. /Под общ. ред. В.В. Клюева. Т. 3. И.Н. Ермолов, Ю.В. Ланге. Ультразвуковой контроль. 2-е изд., испр. М.: Машиностроение. 2008. 864 с.
  4. Приборы для неразрушающего контроля материалов и изделий: Справочник /Под ред. В.В. Клюева. М.: Машиностроение. 1976. Кн. 2. С. 260.
  5. Ланге Ю.В. Акустические низкочастотные методы и средства контроля многослойных конструкций. М.: Машиностроение. 1991. 272 с
  6. Ланге Ю.В. О фрикционных шумах при дефектоскопии импедансным и велосиметрическим методами //Дефектоскопия. 1972. №3. С. 34–36.
  7. Мурашов В.В., Румянцев А.Ф., Иванова Г.А., Файзрахманов Н.Г. Диагностика структуры, состава и свойств полимерных композиционных материалов //Авиационные материалы и технологии. 2008. №1. С. 17‒24.
  8. Сорокин К.В., Мурашов В.В., Федотов М.Ю., Гончаров В.А. Прогнозирование развития дефектов в конструкциях из ПКМ способом определения изменений жесткости при актюировании материала //Авиационные материалы и технологии. 2011. №2. С. 20‒22.
  9. Генералов А.С., Мурашов В.В., Далин М.А., Бойчук А.С. Диагностика полимерных композитов ультразвуковым реверберационно-сквозным методом //Авиационные материалы и технологии. 2012. №1. С. 42‒47.
  10. Мурашов В.В. Определение физико-механических характеристик и состава полимерных композиционных материалов акустическими методами //Авиационные материалы и технологии. 2012. №S. С. 465‒475.